تجهیزات میکروتیک

تجهیزات میکروتیک

تجهیزات میکروتیک

تجهیزات میکروتیک

  • ۰
  • ۰

 

رایج‌ترین معیارهای سنجش کیفیت شبکه

کیفیت و امنیت دسترسی به اطلاعات در شبکه به طور مستقیم وابسته به عملکرد صحیح تجهیزات شبکه از جمله سوئیچ ها، روتر ها،اکسس پوینت ها، رادیوها و فایروال ها است.

وقوع هرگونه مشکل در عملکرد این تجهیزات منجر به ایجاد اختلال در بخش بزرگی از شبکه خواهد شد، لذا به کارگیری سیستم های پیشرفته مانیتورینگ به شما کمک می کند در زمان کوتاهی (تقریبا بلادرنگ ) از مشکلات آگاه شوید و از ایجاد اختلال در شبکه جلوگیری کنید.

زمان پاسخ (Response Time / Latency)

زمان پاسخ، تعاریف گوناگونی دارد اما در اینجا منظور ما مشخصاً زمان پاسخ شبکه است که با فرآیند مانیتورینگ شبکه ارتباط مستقیم دارد.

زمان پاسخ شبکه با ساده‌ترین جمله عبارت است از: مدت زمان رفت و برگشت یک پکت اطلاعاتی از یک نود به نود دیگر. در برخی از برنامه‌های مانیتورینگ شبکه معیار زمان پاسخ می‌تواند به سادگی به عنوان Round-Trip Time) RTT) تعریف شود.

اتلاف پکت ها (Packet Loss)

معیار دیگری که طی فرآیند مانیتورینگ شبکه باید اندازه‌گیری شود، اتلاف پکت ها است.

در هنگام ارتباط نودهای شبکه، ممکن است یک پکت‌ از میان صف پکت‌های اطلاعاتی ارسال شده توسط یکی از نودها مثل مسیریاب (روتر ) دور انداخته شود، زیرا دیگر هیچ فضایی برای نگهداری آن ندارد.

اتلاف پکت اطلاعاتی شبکه معمولاً به صورت کسری از پکت‌های اطلاعاتی مفقود شده در هنگام انتقال از نود مبدا به نود مقصد و بالعکس طی یک فاصله‌ی زمانی مشخص تعریف می‌شود.

این کسرها به صورت درصدی از پکت‌های اطلاعاتی ارسال شده به نود مقصد در فاصله زمانی مورد نظر بیان می‌شوند. همچنین باید متذکر شد که مقادیر اتلاف پکت اطلاعاتی در انواع شبکه‌ها عموماً بین صفر تا ۱۵ درصد (مسیر روان بدون تراکم تا مسیری با تراکم شدید) متغیر است.

مقادیر بالای ۱۵ درصد، شبکه را معمولاً غیر عملیاتی می‌کند.سیستم بینا از این معیار در فرآیند مانیتورینگ خود استفاده می‌کند. مقدار اتلاف پکت اطلاعاتی در گزارش های مختلف بینا قابل رویت است.

پهنای باند

پهنای باند نیز یکی از معیارهای کلیدی مورد استفاده در مانیتورینگ شبکه است.

این معیار می‌تواند به صورت مقدار داده‌های انتقال یافته از محلی به محل دیگر طی مدت زمان مشخص تعریف شود. پهنای باند معمولاً بر حسب بیت در ثانیه (bps) اندازه‌گیری می‌شود، اما ممکن است واحد اندازه‌گیری آن بایت در ثانیه (Bps) نیز باشد.

هنگام استفاده از این معیار باید توجه داشته باشید که فواصل زمانی بیش از حد بزرگ یا کوچک منجر به تولید نتایج متناقض و نابه هنجار از رفتار واقعی شبکه می‌شود.

دسترس‌پذیری

دسترس‌پذیری معیار مهم دیگری است که طی مانیتورینگ شبکه استفاده می‌شود. دسترس‌پذیری در فاصله زمانی مشخص، به ساده‌ترین بیان عبارت است از: درصدی از زمان که دستگاه یا منبع خاصی از شبکه برای استفاده عادی قابل دسترسی است.

میزان استفاده از منابع

آگاهی از میزان استفاده از منابع توسط تجهیزات شبکه و سرورها از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است.

تصمیم گیری در خصوص توسعه منابع شبکه و سرور ها مستلزم برخورداری از تصویری شفاف از بار کاری این دستگاه ها می باشد.

ابزارهای اندازه‌گیری متداول

مجموعه وسیعی از ابزارها وجود دارند که به فرآیند مانیتورینگ شبکه کمک می‌کنند.

برخی از این ابزارها بسیار خاص بوده و تمرکزشان روی اندازه‌گیری جنبه مشخصی از رفتار شبکه است.

سایر ابزارها جامع‌ترند و چندین مشخصه متفاوت شبکه را به طور همزمان کنترل می‌کنند.

در زیر تعدادی از ابزارهای متداول‌تر نام برده شده‌اند.

* Ping

برنامه سودمند Ping به ابزاری استاندارد در استراتژی مانیتورینگ شبکه مبدل شده است.

این برنامه در سال ۱۹۸۳ برای پلت‌فرم UNIX طراحی و ایجاد شد.

از آنجا که برنامه Ping به طور رایگان در دسترس بود، سریعاً به سایر پلت‌فرم‌ها منتقل شد.

هدف این برنامه بسیار ساده است: ارتباط دستگاههای شبکه را با ارسال و دریافت پکت‌های اطلاعاتی آزمایشی تست می‌کند تا ببیند آنها آماده کار و قابل دسترس هستند یا خیر. به عبارت دیگر، Ping زمان رفت و برگشت پکت‌های اطلاعاتی را برای هر دستگاه اندازه‌گیری می‌کند.

به این ترتیب می‌توان فوراً فهمید که آیا هاست مورد نظر در شبکه قابل دسترس هست و می‌تواند با سایر نودها ارتباط برقرار کند یا خیر؛ به عبارت دیگر آیا می‌تواند پکت‌های اطلاعاتی را ارسال و دریافت کند یا خیر.

معیارهای زمان پاسخ و دسترس‌پذیری که در بالا توضیح داده شدند، می‌توانند به راحتی توسط این ابزار ساده مانیتورینگ شبکه اندازه‌گیری شوند.

ادامه مطلب را در بلاگ فروشگاه اینترنتی نت ست دنبال کنید...

http://www.netset.ir/blog

  • ۹۷/۰۲/۲۶
  • پریسا صلواتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی