تجهیزات میکروتیک

تجهیزات میکروتیک

تجهیزات میکروتیک

تجهیزات میکروتیک

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مانیتورینگ سرورها

sercurtity network

مانیتورینگ سرور ها

مانیتورینگ سرورها

همه زیر ساخت های فناوری اطلاعات و تجهیزات  شبکه به کارگرفته می شوند تا کاربران بتوانند به منابعی که سرورها ارائه می دهند دسترسی داشته باشد ، لذا حصول اطمینان از صحت و سرعت عملکرد سرورها برای کارشناسان شبکه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

بروز مشکل در عملکرد سرورها در بسیاری از مواقع منجر به ایجاد زیان های هنگفت و یا جبران ناپذیر می گردد.امروزه در دیتا سنتر و اتاق سرورها انواع مختلفی از سرورها از جمله LINUX Server, Windows Server قرار دارند .

بنابراین کارشناسان شبکه نیاز به سیستم های پیشرفته مانیتورینگ سرور دارندکه از این پلت فرم های مختلف پشتیبانی کند.امکانات پیشرفته مانیتورینگ سرورها در نت وباین امکان را برای شرکت ها و سازمان ها فراهم می سازد تا به صورت یکپارچه با روش های استاندارد مانند SNMP, WMI وضعیت عملکرد سرورها را مانیتور کنند.

مانیتورینگ منابع سخت افزاری

زمانی که سرعت عملکرد یک سرور کاهش می یابد، اولین اجزایی که مورد بررسی قرار می گیرند پردازشگر (CPU)، حافظه(Memory)و دیسک(Disk) می باشند.

در این حالت اجزاء را مانیتور کرده و درصورت استفاده منابع خارج از محدوده مجاز تعیین شده ، با ارسال هشدار کارشناسان مربوطه را از موضوع با خبر می سازد.

بنابرین مجموعه قابل توجهی از شاخص های مهم برای مانیتورینگ اجزاء مختلف سرورها تعریف شده است که شامل اجزاء نرم افزاری و نیز شاخص های سخت افزاری سازندگان شناخته شده سرور مانند HP, IBM, Dell می باشد.

علاوه بر شاخص های از پیش تعریف شده کاربران به آسانی می توانند شاخص های جدیدی در سیستم تعریف کنند.

 مکانیسم کاملا پویای تعریف شاخص به کاربران اجازه می دهد پارامتر های مهم مورد نظر خود را تحت نظارت قرار دهند برای مثال:

  • RAID Status
  • Server Power Status
  • Server Fan
  • Motherboard Temperature
  • Server Faults

مانیتورینگ سرویس ها

بسیاری از نرم افزارهای کاربردی به صورت یک سیستم برروی سیستم عامل اجرا می گردند، سرویس ها دارای واسط کاربری نمی باشد و بدون نیاز به Login شدن کاربر و پس از بالا آمدن سیستم عامل به صورت خودکار اجرا می شوند .

توقف سرویس ها موجب از کار افتادن نرم افزارها و سایر سرویس ها و برنامه های کاربری می گردد بنابراین حصول اطمینان از درحال اجرا بودن سرویس ها از اهمیت بسیار بالایی برای کارشناسان شبکه برخوردار است.

کاربران به آسانی می توانند سرویس های درحال اجرا بر روی سرورها را مشاهده کرده و سرویس های مورد نظر را به مانیتور مربوطه اضافه کنند. .

از جمله این سرویس ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • Automatic Update
  • Computer Browser
  • DHCP Service
  • FTP Service
  • World Wide Web
  • Remote Procedure Call (RPC)
  • Net Logon
  • Antivirus Service
  • Applications Services
عملیات بازیابی...

 

 

 

ادامه مطلب را در بلاگ فروشگاه اینترنتی نت ست دنبال کنید ...

http://www.netset.ir/blog

  • پریسا صلواتی
  • ۰
  • ۰

 

رایج‌ترین معیارهای سنجش کیفیت شبکه

کیفیت و امنیت دسترسی به اطلاعات در شبکه به طور مستقیم وابسته به عملکرد صحیح تجهیزات شبکه از جمله سوئیچ ها، روتر ها،اکسس پوینت ها، رادیوها و فایروال ها است.

وقوع هرگونه مشکل در عملکرد این تجهیزات منجر به ایجاد اختلال در بخش بزرگی از شبکه خواهد شد، لذا به کارگیری سیستم های پیشرفته مانیتورینگ به شما کمک می کند در زمان کوتاهی (تقریبا بلادرنگ ) از مشکلات آگاه شوید و از ایجاد اختلال در شبکه جلوگیری کنید.

زمان پاسخ (Response Time / Latency)

زمان پاسخ، تعاریف گوناگونی دارد اما در اینجا منظور ما مشخصاً زمان پاسخ شبکه است که با فرآیند مانیتورینگ شبکه ارتباط مستقیم دارد.

زمان پاسخ شبکه با ساده‌ترین جمله عبارت است از: مدت زمان رفت و برگشت یک پکت اطلاعاتی از یک نود به نود دیگر. در برخی از برنامه‌های مانیتورینگ شبکه معیار زمان پاسخ می‌تواند به سادگی به عنوان Round-Trip Time) RTT) تعریف شود.

اتلاف پکت ها (Packet Loss)

معیار دیگری که طی فرآیند مانیتورینگ شبکه باید اندازه‌گیری شود، اتلاف پکت ها است.

در هنگام ارتباط نودهای شبکه، ممکن است یک پکت‌ از میان صف پکت‌های اطلاعاتی ارسال شده توسط یکی از نودها مثل مسیریاب (روتر ) دور انداخته شود، زیرا دیگر هیچ فضایی برای نگهداری آن ندارد.

اتلاف پکت اطلاعاتی شبکه معمولاً به صورت کسری از پکت‌های اطلاعاتی مفقود شده در هنگام انتقال از نود مبدا به نود مقصد و بالعکس طی یک فاصله‌ی زمانی مشخص تعریف می‌شود.

این کسرها به صورت درصدی از پکت‌های اطلاعاتی ارسال شده به نود مقصد در فاصله زمانی مورد نظر بیان می‌شوند. همچنین باید متذکر شد که مقادیر اتلاف پکت اطلاعاتی در انواع شبکه‌ها عموماً بین صفر تا ۱۵ درصد (مسیر روان بدون تراکم تا مسیری با تراکم شدید) متغیر است.

مقادیر بالای ۱۵ درصد، شبکه را معمولاً غیر عملیاتی می‌کند.سیستم بینا از این معیار در فرآیند مانیتورینگ خود استفاده می‌کند. مقدار اتلاف پکت اطلاعاتی در گزارش های مختلف بینا قابل رویت است.

پهنای باند

پهنای باند نیز یکی از معیارهای کلیدی مورد استفاده در مانیتورینگ شبکه است.

این معیار می‌تواند به صورت مقدار داده‌های انتقال یافته از محلی به محل دیگر طی مدت زمان مشخص تعریف شود. پهنای باند معمولاً بر حسب بیت در ثانیه (bps) اندازه‌گیری می‌شود، اما ممکن است واحد اندازه‌گیری آن بایت در ثانیه (Bps) نیز باشد.

هنگام استفاده از این معیار باید توجه داشته باشید که فواصل زمانی بیش از حد بزرگ یا کوچک منجر به تولید نتایج متناقض و نابه هنجار از رفتار واقعی شبکه می‌شود.

دسترس‌پذیری

دسترس‌پذیری معیار مهم دیگری است که طی مانیتورینگ شبکه استفاده می‌شود. دسترس‌پذیری در فاصله زمانی مشخص، به ساده‌ترین بیان عبارت است از: درصدی از زمان که دستگاه یا منبع خاصی از شبکه برای استفاده عادی قابل دسترسی است.

میزان استفاده از منابع

آگاهی از میزان استفاده از منابع توسط تجهیزات شبکه و سرورها از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است.

تصمیم گیری در خصوص توسعه منابع شبکه و سرور ها مستلزم برخورداری از تصویری شفاف از بار کاری این دستگاه ها می باشد.

ابزارهای اندازه‌گیری متداول

مجموعه وسیعی از ابزارها وجود دارند که به فرآیند مانیتورینگ شبکه کمک می‌کنند.

برخی از این ابزارها بسیار خاص بوده و تمرکزشان روی اندازه‌گیری جنبه مشخصی از رفتار شبکه است.

سایر ابزارها جامع‌ترند و چندین مشخصه متفاوت شبکه را به طور همزمان کنترل می‌کنند.

در زیر تعدادی از ابزارهای متداول‌تر نام برده شده‌اند.

* Ping

برنامه سودمند Ping به ابزاری استاندارد در استراتژی مانیتورینگ شبکه مبدل شده است.

این برنامه در سال ۱۹۸۳ برای پلت‌فرم UNIX طراحی و ایجاد شد.

از آنجا که برنامه Ping به طور رایگان در دسترس بود، سریعاً به سایر پلت‌فرم‌ها منتقل شد.

هدف این برنامه بسیار ساده است: ارتباط دستگاههای شبکه را با ارسال و دریافت پکت‌های اطلاعاتی آزمایشی تست می‌کند تا ببیند آنها آماده کار و قابل دسترس هستند یا خیر. به عبارت دیگر، Ping زمان رفت و برگشت پکت‌های اطلاعاتی را برای هر دستگاه اندازه‌گیری می‌کند.

به این ترتیب می‌توان فوراً فهمید که آیا هاست مورد نظر در شبکه قابل دسترس هست و می‌تواند با سایر نودها ارتباط برقرار کند یا خیر؛ به عبارت دیگر آیا می‌تواند پکت‌های اطلاعاتی را ارسال و دریافت کند یا خیر.

معیارهای زمان پاسخ و دسترس‌پذیری که در بالا توضیح داده شدند، می‌توانند به راحتی توسط این ابزار ساده مانیتورینگ شبکه اندازه‌گیری شوند.

ادامه مطلب را در بلاگ فروشگاه اینترنتی نت ست دنبال کنید...

http://www.netset.ir/blog

  • پریسا صلواتی
  • ۰
  • ۰

GNS3 چیست؟

gns3 چیست

GNS3 چیست؟

یک شبکه کامپیوتری یا مخابراتی، شامل تجهیزاتی است که اجرای آن در مقیاس تجاری، معمولاً با هزینه های زمانی و مالی چشمگیری همراه است.

بنابراین لازم است قبل از اجرای واقعی شبکه، یک مدل سازی و Emulation از شبکه مورد نظر انجام شود تا بررسی های لازم صورت گرفته و مشکلات احتمالی شبکه، شناسایی و برطرف گردد.

برای این کار نیاز به ابزاری داریم که تجهیزات شبکه را برای ما Emulate کند.

یکی از این Simulator یا بهتر است بگوییم Emulator ها GNS3 می باشد.

GNS-3  یک شبیه ساز شبکه گرافیکی است که اکثر شرکت ها و ارگان های تجاری، تأمین کننده های سرویس شبکه و تولید کننده های تجهیزات شبکه برای مدیریت پیکربندی، شبیه سازی و تحلیل شبکه از آن استفاده می کنند.

GNS3 اجازه اجرای چندین سیستم emulate شده مانند روترهای Cisco، روترهای Juniper، روترهای Vyatta، ماشین مجازی های ویندوز و لینوکس را به کاربر می دهد.

 

کار با نرم‌ افزار GNS3:

این نرم‌افزار که قوی‌ترین نرم‌ افزار موجود است با بهره‌گیری ازIOS واقعی روترها از امکانات کاملی برخوردار است.

در گذشته به خاطر استفاده ی بیش از حد روترها از CPU و مختل کردن کار سیستم، طرفدارهای زیادی نداشت، البته با استفاده از گزینه ی IDLE PC توانسته کمی از بار سیستم بکاهد، اما باز هم مشکل‌ساز بود.

این مشکلات تا زمانی وجود داشت که GNS ver 8.6 معرفی نشده بود. در این ورژن ابتدا با ایجاد تغییرات در ios های مورد نظر، مشکل تحمیل بار زیاد روی سیستم ها را حل کرده است، پس با هم این نرم‌افزار را نصب می‌کنیم و با جزئیات آن آشنا می‌شویم.

برای دانلود این نرم‌افزار به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://www.gns3.net/download/

بعد از وارد شدن در سایت بر روی GNS3 v0.8.6 all-in-one و یا ورژن بالاتر از آن کلیک کنید.

نصب gns3

بعد از دانلود، نرم افزار مورد نظر را نصب و اجرا کنید تا شکل زیر ظاهر شود.

gns 3

در شکل بالا محیط این نرم‌افزار را مشاهده می‌کنید. در سمت چپ، روترها و سوئیچ‌ها و … را مشاهده می‌کنید. برای استفاده از روترها باید ios های مربوط به هر روتر را به برنامه اضافه کنیم.

شما می‌توانید از طریق جستجو در اینترنت به ios ها دست پیدا کنید.

چگونه ios ها را در برنامه قرار دهیم؟...

 

ادامه مطلب را در بلاگ فروشگاه اینترنتی نت ست دنبال کنید....

http://www.netset.ir/blog
  • پریسا صلواتی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با پروتکل RIP

پروتکل RIP

آشنایی با پروتکل  RIP

پروتکل Routing Information Protocol یا RIP یکی از قدیمی ترین پروتکل های مسیریابی Distance Vector است که از پارامتر Hop Count به عنوان Metric استفاده می کند.

RIP برای اینکه بتواند از به وجود آمدن Loop در فرآیند روتینگ جلوگیری کند محدودیت تعداد Hop های مجاز از مبدا به مقصد را به عنوان مکانیزم جلوگیری از Loop قرار داده است.

حداکثر تعداد Hop های مجاز در RIP عدد ۱۵ است . این محدودیت تعداد Hop باعث محدود شدن اندازه شبکه هایی می شود که RIP از آنها پشتیبانی می کند ، یعنی RIP را نمی توان در شبکه هایی که بیش از ۱۵ عدد Hop یا روتر دارند استفاده کرد.

Hop Count مقدار ۱۶ به معنی فاصله بی نهایت برای RIP در نظر گرفته می شود به زبانی دیگر یعنی Route مورد نظر از نظر RIP غیر قابل دسترسی در نظر گرفته می شود.

RIP با استفاده از مکانیزمهای Split Horizon ، Route Poisoning و HoldDown از انتشار اطلاعات Routing اشتباه و پخش شدن چنین اطلاعاتی جلوگیری می کند.
در اصل روترهای RIP در هر ۳۰ ثانیه یکبار اطلاعات خود را بروزرسانی می کنند و Routing Table را در شبکه منتقل می کنند.

در پیاده سازی های اولیه حجم Routing Table ها اینقدر کم بود که ترافیکی که ناشی از انتقال آن در شبکه به وجود می آمد بسیار ناچیز و کم بود اما با گسترش روز به روز شبکه ها از نظر اندازه و ترافیک کم کم ترافیک مربوط به همین انتقال در هر ۳۰ ثانیه به حجم قابل توجهی می رسید مخصوصا اینکه ترافیک بصورت تصادفی و در وهله های زمانی متفاوت انجام می شد.

شاید به نظر برسد که اگر Routing Table ها در وحله های زمانی مختلف در شبکه منتقل شوند از نظر ترافیکی کارایی بهتری ایجاد می شود اما در عمل اینکار واقعا امکانپذیر نبود.

Sally Floyd و Van Jacobson در سال ۱۹۹۴ اثبات کردند که تصادفی سازی انتقاد اطلاعات با استفاده از مکانیزم Timer در طول زمان باعث یکسان شدن زمان ها یا Synchronize شدن زمان ها می شود.

در بیشتر شبکه های امروزی از RIP به دلیل داشتن Convergence Time بالا در مقایسه با پروتکلهای EIGRP ، OSPF و IS-IS استفاده نمی شود ، در ضمن محدودیت تعداد Hop های قابل استفاده باعث کاهش اندازه شبکه هایی شد که در آن قابل استفاده است.

اما به هر حال پیاده سازی RIP در میان سایر پروتکل های مسیریابی به نسبت بسیار ساده تر است ، RIP بر خلاف سایر پروتکل های مسیریابی دیگر نیازی به هیچ پارامتر خاصی بر روی روتر ندارد.

RIP از User Datagram Protocol یا UDP به عنوان پروتکل انتقال استفاده می کند و یک شماره پورت شناخته شده ( Well Known Port ) به شماره ۵۲۰ را به خود اختصاص داده است.
RIP معمولا در شبکه های کوچک از قبیل LAN یا مجموعه ای از LAN های کوچک که تشکیل یک Campus Area Network را داده اند استفاده می شود.

برای مثال اگر ازشرکت امواج گستر نوین  یک مجموعه ستادی در استان تهران داشته باشد که چندین ساختمان در سطح شهر تهران داشته باشد می تواند از RIP برای این شبکه استفاده کند.

از RIP به عنوان یک پروتکل Interior Routing یا مسیریابی داخلی یاد می شود.

RIP توانایی تشخیص تغییرات را برای ارسال در هر بار انتقال routing Table ندارد و به همین دلیل در هر بار اشتراک گذاری Routing Table همه اطلاعات به یکباره منتقل می شود و قابلیت Incremental Update برای اینکار وجود ندارد.

هر روتر همسایه اطلاعات را برای روتر همسایه دیگر ارسال می کند و به همین ترتیب اطلاعات در همه شبکه و روترها پخش می شود تا همه روترهای مجموعه Network Convergence را تشکیل دهد.

انواع نسخه های RIP :


  • Version 1 :
  • Version 2
  • RIPng (RIP next generation) :

ویژگی های RIP version 1 :

  • یک پروتکل Classful است و از VLSM پشتیبانی نمی کند
  • دارای امکان Authentication ( احراز هویت) نیست
  • Advertisement ها را به صورت Broadcast ارسال می کند

ویژگی های RIP version 2 :

 

 

ادامه مطلب را در بلاگ فروشگاه اینترنتی نت ست دنبال کنید....

http://www.netset.ir/blog

  • پریسا صلواتی
  • ۰
  • ۰

در میکروتیکUser Manager


User Manager یک سیستم مدیریتی است که برای کاربران زیر کاربرد دارد:

  • Hotspot
  • PPP (PPtp/PPPOE)
  • DHCP
  • Wirless
  • RouterOS

 در میکروتیکUser Manager

User Manager یک مجموعه (package) جداگانه برای RouterOS است.

User Manager یک رادیوس سرور (Radius server) می باشد.

در RouterOS نسخه ۴ User Manager test package معرفی شد.

شرایط لازم:

  • نسخه   RouterOS و نسخه پکیج User Manager حتماً باید یکی باشد.
  • User Manager در پروسسورهای X86، MIPS، Power PC، TILE  می تواند کار کند.
  • روتر باید حداقل  ۳۲MB حافظه و ۲MB حجم داشته باشد.

شروع کار:

user manager را می توانید متناسب با روتر خود می توانید از این لینک زیر دانلود کنید.

http://www.mikrotik.com/download

All Package را انتخاب و دانلود کنید و سپس آن را از حالت فشرده خارج کنید.

فایل user-manager-xx-.npk را کپی کرده و آن را در قسمت files ، Pasteنمایید .

نصب:

user manager را در روتر برد به شکل زیر آپلود کرده و آن را ریست کنید.

 User Manager in the mikrotik

mikrotik

ادامه مطلب در بلاگ  فروشگاه اینترنتی نت ست

https://www.netset.ir/blog/3283-2/


موضوعات مرتبط: کانفیگ
برچسب‌ها: User Manager در میکروتیک
  • پریسا صلواتی
  • ۰
  • ۰

پروتکل مسیریابی EIGR


تاریخچه پیدایش EIGRP


پروتکل EIGRP در سال ۱۳۹۳ توسط شرکت سیسکو ارائه شد و در واقع نسخه بهینه پروتکل IGRP می باشد که در اواسط دهه ۸۰ ارائه شد که محدودیت های RIP را نداشت.

پروتکل EIGRP تا سال ۲۰۱۳ به عنوان پروتکل اختصاص سیسکو بود و تنها رو تجهیزات این شرکت قابل استفاده بود اما از در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت سیسکو به عنوان یک پروتکل استاندارد معرفی شد و در حال حاضر روی برخی از تجهیزات دیگر قابل استفاده است.

دسته بندی Routing Protocol


  • Interior Gateway ProtocolIGP: این دسته شامل پروتکل هایی است که در یک (AS (Autonomous System عمل می کنند. مانند EIGRP ، OSPF ، RIP
  • Exterior Gateway Protocol-EGP: این دسته شامل پروتکل هایی که جهت مسیربایی بین ASها مورد استفاده واقع می شوند. مانند BGP که پروتکل مسیریابی اینترنت است.

ویژگی های EIGRP


  • تبادل سریع اطلاعات بین روترها
  • پشتبانی از VLSM
  • ارسال به روزرسانی های جدول مسیریابی بجای کل جدول مسیریابی
  • پشتیبانی از شبکه های براساس IP ، IPX ، AppleTalk
  • استفاده از شماره پروتکل ۸۸
  • پشتیبانی از load-balancing به صورت نامتقارن
  • ارسال اطلاعات روتینگ به صورت Multicast به ادرس ۲۲۴.۰.۰.۱۰
  • پشتیبانی از مکانیزم تائید هویت
  • خلاصه سازی به صورت دستی یا auto
  • AD : EIGRP Summery=5 ، EIGRP Internal=۹۰ ، EIGRP External=۱۷۰

انواع پیام ها در EIGRP


  • Hello : جهت شناسایی همسایه و همچنین کانیزم اعلام فعال بودن مسریاب ها
  • Update : ارسال اطلاعات مربوط به جدول مسیریابی
  • Query : درخواست برای یک مسیر خاص
  • Reply : پاسخ به درخواست مربوط به مسیر خاص
  • ACK : تایید دریافت Update

 

جدول های EIGRP

پروتکل EIGRP دارای ۳ جدول زیر می باشد:

  • Routing : بهترین مسیر در این جدول قرار می گیرد
  • Neighbor : شامل لیست همسایه ها
  • Topology : مسیرهایی که می توانند جایگزین بهترین مسیر شوند در این جدول قرار می گیرند

نکته : Best Route (بهترین مسیر) به نام Successor عنوان می شود و با حرف S نشان داده می شود و در جدول Routing قرار می گیرد.
نکته : Backup Route (مسیر پشتیبان) به نام Feasible Successor عنوان می شود و با حروف FS نشان داده می شود و در جدول Topology قرار می گیرد.
نکته : Feasible Distance همان Metric روتر تا مقصد می باشد و با حروف FD نمایش داده می شود.
نکته : Reported Distance نشان دهنده Metric همسایه ما تا مقصد می باشد و با حروف RD نمایش داده می شود.
نکته : زمانی یک Route می تواند FS شود که RD ان Route از FD مسیر Successor کمتر باشد.

 

همسایگی و شرایط آن در EIGRP


برای اینکه دو یا چند روتر بین یکدیگر اطلاعات جداول مسیریابی را رد و بدل کنند باید دارای شرایطی باشند که در صورت داشتن این شرایط به عنوان همسایه (Neighbor) شناخته می شوند.

شرایط همسایگی:



....

 

ادامه مطلب در بلاگ فروشگاه اینترنتی نت ست

https://www.netset.ir/blog/wp-content/uploads/2018/04/index.jpg



برچسب‌ها: eigrp , پروتکل مسیریابی EIGR
  • پریسا صلواتی